Detaljeret introduktion til SHIMANO og SRAM racercykel transmissions systemer

Detaljeret introduktion til SHIMANO og SRAM racercykel transmissions systemer

Detaljeret introduktion til SHIMANO og SRAM racercykel transmissions systemer

Lad os f√łrst l√¶re racercykel transmissions systemer at kende

 

Ligesom mountainbike transmissions systemer omfatter racercykel transmissions systemer en kassette, en krankboks, et krankbord, en kæde, bremsehåndtag, gear- og bremsehåndtag (kendt som "Brifter" på mountainbikes), en bagskifter, en frontskifter og kabler. I modsætning til mountainbike transmissions systemer, der fokuserer mere på offroad præstation, stivhed og holdbarhed, lægger racercykel transmissions systemer mere vægt på hastighed, aerodynamik og let design.

For √łjeblikket er de fleste racercykel transmissions systemer dobbeltk√¶derring systemer, og enkeltk√¶derring konfigurationer er endnu ikke bredt udbredt. En af de mest kendte racercykler med en enkelt k√¶deplade i dag er 3T Strada.

Markedet for racercykel transmissions systemer domineres primært af tre mærker: Shimano, SRAM og Campagnolo, mens FSA og Rotor repræsenterer mere nichevalgmuligheder.

I denne artikel vil primært Shimano og SRAM blive beskrevet.

SHIMANO

Shimano er m√•ske p√• h√łjde med SRAM inden for mountainbikes og har hver deres egne styrker og tilh√¶ngere.

Men når det kommer til racercykler, skal det bemærkes, at Shimano har en mere dominerende position.

 

 

If√łlge Shimanos officielle klassifikationsliste for racercykel transmissionssystemer kan racercykel transmissioner groft opdeles i 3 niveauer.

Topniveau:

Dura-Ace Di2

Dura-Ace R9100

Ultegra Di2

Mellem-H√łj kvalitet:

Ultegra R8000

105 R7000

Indgangsniveau:

Tiagra R4700

Sora R3000

Claris R2000

Claris-serie:

 

Claris R2000, som Shimanos laveste model, er designet til daglig pendling og f√•s i STI dobbeltkontrol (til racercykler) og STI skifteh√•ndtag (til flade styrer) versioner. P√• trods af sin nybegynderstatus har Shimano Claris intern kabelf√łring for at eliminere "Mantis-effekten" og bruger en k√¶deplade med fire arme. Den underst√łtter 8/16-gears muligheder.

Sora-serien:

 

Sora R3000, en opgradering fra 3500-serien, blev introduceret i 2016 og henvender sig til nybegynder-afslapningscyklister til daglig fitness og byk√łrsel. R3000 bruger en k√¶deplade med fire arme og tilbyder p√• grund af teknologisk nedadrettede tricks en 9-trins intern kabel STI dobbeltkontrol. Ryttere kan v√¶lge mellem en 50-34T dobbeltk√¶deplade og en 50-39-30T tredobbeltk√¶deplade med en maksimal tandkransst√łrrelse p√• 11-34T.

Tiagra-serien:

 

Tiagra 4700, introduceret i 2015, er optimeret til daglig k√łrsel og let terr√¶nk√łrsel og henvender sig til begynderentusiaster. Den l√•ner n√łgleteknologier fra de h√łjere prissatte transmissions serier og tilbyder k√¶deplade muligheder p√• 52-36T og 50-34T. Hvad hastigheder ang√•r, er R7000 11-trins, mens 4700 er 10-trins. Hvad ang√•r samlet v√¶gt vejer R7000 2540g, mens 4700 vejer omkring 2866g.

105-serien:

 

Det nye 105 R7000, introduceret i begyndelsen af 2018, henvender sig til begynderentusiaster og introducerer skivebremseversioner. 105 har altid været synonymt med en fremragende pris-ydelses-forhold og findes på mange racercykler i prisklassen 800 til 2000 euro. R7000, som Shimanos mest overkommelige 11-trins gruppe, deler mange funktioner med Ultegra og Dura-Ace. R7000 tilbyder en kortere håndtagsbevægelse for hurtigere og mere præcise gearskift. Hvad angår front- og bagskifteren tilbyder R7000 kædeplade muligheder på 50-34T, 52-36T og 53-39T.

Ultegra-serien:

 

Ultegra R8000, introduceret i 2017, henvender sig til entusiastiske ryttere, der √łnsker at tage deres cykling til n√¶ste niveau. Ultegra har l√¶nge v√¶ret kendt for sit fremragende pris-ydelses-forhold og findes ofte p√• racercykler i prisklassen 800 til 2000 euro. R8000 tilbyder mange af de samme teknologier som Ultegra og Dura-Ace. Den tilbyder en fremragende gearskiftpr√¶station med en kortere h√•ndtagsbev√¶gelse og k√¶deplade muligheder p√• 50-34T, 52-36T og 53-39T.

Ultegra Di2:

 

Ultegra Di2 er den elektroniske skifteversion af Ultegra og er en af Shimanos to elektroniske skiftegrupper. Ultegra Di2 kan konfigureres med synkroniseret eller halv-synkroniseret skift, hvilket giver rytteren mulighed for at vælge mellem brugen af forreste (fuld) eller bageste (halv) skifter til automatisk gearskifte for at optimere kædepositionen for hver tandkrans og undgå kædereb. Derudover introducerer Ultegra Di2 nye tilpasselige topdæksel-Di2-knapper for at forbedre skiftejusteringen.

Dura-Ace-serien:

 

Dura-Ace R9100, introduceret i 2016, henvender sig til elite-ryttere og professionelle til l√łb og h√łj kvalitets tr√¶ning. R9100, som er Shimanos top transmissionss√¶t, tilbyder talrige opgraderinger og optimeringer i forhold til R9000. Skifteh√•ndtagene er blevet redesignet med forbedret ergonomi og skridsikre m√łnstre p√• grebene. For- og bagskifterne er blevet optimeret til kabelruting, og den forreste skifter har en integreret mekanisme til justering af kabelsp√¶ndingen. Den bageste skifter har stadig Shimanos ber√łmte Shadow-teknologi. R9100 k√¶depladerne har en √łget krumtapbredde og har en hul konstruktion for √łget stivhed og overf√łrselseffektivitet.

Dura-Ace Di2:

 

Som den elektroniske skifteversion af Dura-Ace er Dura-Ace Di2 i √łjeblikket den dyreste model i Shimanos sortiment af racercykler. I mods√¶tning til SRAM Etap er Dura-Ace Di2 ikke helt tr√•dl√łs i konventionel forstand, selvom den tilbyder nogle tr√•dl√łse funktioner. Dura-Ace Di2 bruger ligesom Ultegra Di2 Shimanos synkroniserede skifteteknologi. Derudover har b√•de forreste og bageste skifter en integreret crashbeskyttelse. Sammenlignet med den tidligere generation af Dura-Ace's elektroniske skift har Dura-Ace Di2 forbedringer i forhold til skifteeffektivitet, v√¶gt og funktionalitet.

SRAM

 

 

If√łlge SRAMs officielle opdeling af racercykel transmissioner er der 3 niveauer:

Topklasse:

Red eTAP

Red

Mellem-√łverste klasse:

Force

Rival

Indgangsniveau:

Apex

I produktlisten for SRAMs racercykel transmissioner repr√¶senterer elementerne inden for de r√łde kasser de nuv√¶rende mainstream-modeller til racercykler (f√¶lgbremseversioner), mens dem med nummeret "1" repr√¶senterer enkelt k√¶deblads skivebremseversioner af disse modeller. Force CX1 er designet til offroad cykling.

Apex-serien:

 

- Dobbelt kædeblads version

 

- Enkelt kædeblads version

Apex er SRAMs indgangsniveau transmissionssystem og henvender sig til amat√łrcyklister, men med en lavere v√¶gt i forhold til lignende produkter i sin klasse. Apex findes b√•de i f√¶lgbremse- og skivebremseversioner, som det er tilf√¶ldet med hele SRAM-sortimentet. Det tilbyder 11/20-trins muligheder. Apex har en kompakt krumtaps√¶t og dens bageste skifter har SRAMs WiFli-teknologi, der giver en bredere r√¶kkevidde af gearforhold p√• kassetten (11-36t), flere gearkombinationer end en standard tredobbelt krumtaps√¶t og reduceret v√¶gt. Derudover arver Apex nogle funktioner fra SRAMs topmodeller, s√•som Zero Loss-skift, justering af bremseh√•ndtagsafstand og Exact Actuation-skift.

Rival-serien:

 

Rival henvender sig til entusiastiske ryttere og er på niveau med Shimano 105. Rival tilbyder på grund af forbedrede materialer i forhold til Apex en bedre vægt og holdbarhed og giver en overlegen rytteroplevelse. Rival, som er SRAMs mest overkommelige 11/22-trins racercykel transmissionssystem, findes i både fælgbremse- og skivebremseversioner og tilbyder også et WiFli bagskiftervalg. For- og bagskifteren har en kortere håndtagsbevægelse og en ny geometri, der tilbyder mere plads mellem kæde og dæk til bredere dæk.

Force-serien:

 

 

Force henvender sig til erfarne entusiaster og tilbyder 11/22 gearmuligheder og konkurrerer med Shimano R8000. Det er udbredt p√• mellem- til h√łjpr√¶stations racercykler. Force deler mange topfunktioner med Red, men tilf√łjer 300 g i v√¶gt. Force bruger letv√¶gts h√łjtydende aluminiums- og kulfibermaterialer og underst√łtter GXP, BB30 og PF30 krankboksstandarder for forbedret v√¶gtbesparelse, stivhed og tilpasningsevne og er derfor en af de bedste racercykel transmissionsystemer. Force tilbyder 50-34T og 46-36T k√¶debladsmuligheder. Forskifteren tilbyder fuld justering af k√¶deskjoldl√¶ngder.

Red-serien:

 

Red er SRAMs top racercykel transmissionsystem og er designet til at opfylde forventningerne fra verdens bedste ryttere. Red tilbyder 11/22 gearmuligheder og bruger letv√¶gts h√łjtydende materialer som kulfiber og titanium. Red tilbyder 50-34T og 46-36T k√¶debladsmuligheder og f√•s med standard og WiFli bageste forskiftere. Forskifteren tilbyder fuld justering af k√¶deskjoldsl√¶ngder og underst√łtter GXP, BB30 og PF30 krankboksstandarder. Red er det f√łrste valg for ryttere, der √łnsker pr√¶station og pr√¶cision.

Red eTAP:

 

Red eTAP er SRAMs tr√•dl√łse elektroniske skift racercykel transmissionsystem. Det tilbyder tr√•dl√łst skift for en ren og enkel installation og tilpasning. Med Red eTAP kan du skifte gear med blot et tryk og uden kabler. Det tilbyder 11-trins skiftemuligheder og f√•s b√•de i dobbelt- og enkeltk√¶debladskonfigurationer. Kabelfri design g√łr montering og reng√łring af cyklen v√¶sentligt nemmere. Red eTAP tilbyder ogs√• muligheden for Yaw frontforskifterjustering og underst√łtter SRAMs WiFli teknologi for bredere gearomr√•de.

SRAM Force og Red adskiller sig prim√¶rt i v√¶gt og nogle materialer. Red er lettere og bruger mere kraftfulde materialer for top pr√¶stationer. Force er en smule tungere, men tilbyder stadig en fremragende ydeevne og holdbarhed. Begge er gode valg for seri√łse racercyklister og tilbyder tr√•dl√łse skiftemuligheder med eTAP.

Valget mellem Shimano og SRAM afh√¶nger af dine personlige pr√¶ferencer, budget og pr√¶stationskrav. Begge m√¶rker tilbyder h√łjtydende racercykel transmissionsystemer, der passer til forskellige typer ryttere og niveauer. Hvis du har mulighed for det, b√łr du pr√łve begge og se, hvilket der f√łles bedst for din k√łreoplevelse.

Tilbage til blog