Detaljeret introduktion til SHIMANO og SRAM racercykel transmissions systemer

Detaljeret introduktion til SHIMANO og SRAM racercykel transmissions systemer

Detaljeret introduktion til SHIMANO og SRAM racercykel transmissions systemer

Lad os først lære racercykel transmissions systemer at kende

 

Ligesom mountainbike transmissions systemer omfatter racercykel transmissions systemer en kassette, en krankboks, et krankbord, en kæde, bremsehåndtag, gear- og bremsehåndtag (kendt som "Brifter" på mountainbikes), en bagskifter, en frontskifter og kabler. I modsætning til mountainbike transmissions systemer, der fokuserer mere på offroad præstation, stivhed og holdbarhed, lægger racercykel transmissions systemer mere vægt på hastighed, aerodynamik og let design.

For øjeblikket er de fleste racercykel transmissions systemer dobbeltkæderring systemer, og enkeltkæderring konfigurationer er endnu ikke bredt udbredt. En af de mest kendte racercykler med en enkelt kædeplade i dag er 3T Strada.

Markedet for racercykel transmissions systemer domineres primært af tre mærker: Shimano, SRAM og Campagnolo, mens FSA og Rotor repræsenterer mere nichevalgmuligheder.

I denne artikel vil primært Shimano og SRAM blive beskrevet.

SHIMANO

Shimano er måske på højde med SRAM inden for mountainbikes og har hver deres egne styrker og tilhængere.

Men når det kommer til racercykler, skal det bemærkes, at Shimano har en mere dominerende position.

 

 

Ifølge Shimanos officielle klassifikationsliste for racercykel transmissionssystemer kan racercykel transmissioner groft opdeles i 3 niveauer.

Topniveau:

Dura-Ace Di2

Dura-Ace R9100

Ultegra Di2

Mellem-Høj kvalitet:

Ultegra R8000

105 R7000

Indgangsniveau:

Tiagra R4700

Sora R3000

Claris R2000

Claris-serie:

 

Claris R2000, som Shimanos laveste model, er designet til daglig pendling og fås i STI dobbeltkontrol (til racercykler) og STI skiftehåndtag (til flade styrer) versioner. På trods af sin nybegynderstatus har Shimano Claris intern kabelføring for at eliminere "Mantis-effekten" og bruger en kædeplade med fire arme. Den understøtter 8/16-gears muligheder.

Sora-serien:

 

Sora R3000, en opgradering fra 3500-serien, blev introduceret i 2016 og henvender sig til nybegynder-afslapningscyklister til daglig fitness og bykørsel. R3000 bruger en kædeplade med fire arme og tilbyder på grund af teknologisk nedadrettede tricks en 9-trins intern kabel STI dobbeltkontrol. Ryttere kan vælge mellem en 50-34T dobbeltkædeplade og en 50-39-30T tredobbeltkædeplade med en maksimal tandkransstørrelse på 11-34T.

Tiagra-serien:

 

Tiagra 4700, introduceret i 2015, er optimeret til daglig kørsel og let terrænkørsel og henvender sig til begynderentusiaster. Den låner nøgleteknologier fra de højere prissatte transmissions serier og tilbyder kædeplade muligheder på 52-36T og 50-34T. Hvad hastigheder angår, er R7000 11-trins, mens 4700 er 10-trins. Hvad angår samlet vægt vejer R7000 2540g, mens 4700 vejer omkring 2866g.

105-serien:

 

Det nye 105 R7000, introduceret i begyndelsen af 2018, henvender sig til begynderentusiaster og introducerer skivebremseversioner. 105 har altid været synonymt med en fremragende pris-ydelses-forhold og findes på mange racercykler i prisklassen 800 til 2000 euro. R7000, som Shimanos mest overkommelige 11-trins gruppe, deler mange funktioner med Ultegra og Dura-Ace. R7000 tilbyder en kortere håndtagsbevægelse for hurtigere og mere præcise gearskift. Hvad angår front- og bagskifteren tilbyder R7000 kædeplade muligheder på 50-34T, 52-36T og 53-39T.

Ultegra-serien:

 

Ultegra R8000, introduceret i 2017, henvender sig til entusiastiske ryttere, der ønsker at tage deres cykling til næste niveau. Ultegra har længe været kendt for sit fremragende pris-ydelses-forhold og findes ofte på racercykler i prisklassen 800 til 2000 euro. R8000 tilbyder mange af de samme teknologier som Ultegra og Dura-Ace. Den tilbyder en fremragende gearskiftpræstation med en kortere håndtagsbevægelse og kædeplade muligheder på 50-34T, 52-36T og 53-39T.

Ultegra Di2:

 

Ultegra Di2 er den elektroniske skifteversion af Ultegra og er en af Shimanos to elektroniske skiftegrupper. Ultegra Di2 kan konfigureres med synkroniseret eller halv-synkroniseret skift, hvilket giver rytteren mulighed for at vælge mellem brugen af forreste (fuld) eller bageste (halv) skifter til automatisk gearskifte for at optimere kædepositionen for hver tandkrans og undgå kædereb. Derudover introducerer Ultegra Di2 nye tilpasselige topdæksel-Di2-knapper for at forbedre skiftejusteringen.

Dura-Ace-serien:

 

Dura-Ace R9100, introduceret i 2016, henvender sig til elite-ryttere og professionelle til løb og høj kvalitets træning. R9100, som er Shimanos top transmissionssæt, tilbyder talrige opgraderinger og optimeringer i forhold til R9000. Skiftehåndtagene er blevet redesignet med forbedret ergonomi og skridsikre mønstre på grebene. For- og bagskifterne er blevet optimeret til kabelruting, og den forreste skifter har en integreret mekanisme til justering af kabelspændingen. Den bageste skifter har stadig Shimanos berømte Shadow-teknologi. R9100 kædepladerne har en øget krumtapbredde og har en hul konstruktion for øget stivhed og overførselseffektivitet.

Dura-Ace Di2:

 

Som den elektroniske skifteversion af Dura-Ace er Dura-Ace Di2 i øjeblikket den dyreste model i Shimanos sortiment af racercykler. I modsætning til SRAM Etap er Dura-Ace Di2 ikke helt trådløs i konventionel forstand, selvom den tilbyder nogle trådløse funktioner. Dura-Ace Di2 bruger ligesom Ultegra Di2 Shimanos synkroniserede skifteteknologi. Derudover har både forreste og bageste skifter en integreret crashbeskyttelse. Sammenlignet med den tidligere generation af Dura-Ace's elektroniske skift har Dura-Ace Di2 forbedringer i forhold til skifteeffektivitet, vægt og funktionalitet.

SRAM

 

 

Ifølge SRAMs officielle opdeling af racercykel transmissioner er der 3 niveauer:

Topklasse:

Red eTAP

Red

Mellem-øverste klasse:

Force

Rival

Indgangsniveau:

Apex

I produktlisten for SRAMs racercykel transmissioner repræsenterer elementerne inden for de røde kasser de nuværende mainstream-modeller til racercykler (fælgbremseversioner), mens dem med nummeret "1" repræsenterer enkelt kædeblads skivebremseversioner af disse modeller. Force CX1 er designet til offroad cykling.

Apex-serien:

 

- Dobbelt kædeblads version

 

- Enkelt kædeblads version

Apex er SRAMs indgangsniveau transmissionssystem og henvender sig til amatørcyklister, men med en lavere vægt i forhold til lignende produkter i sin klasse. Apex findes både i fælgbremse- og skivebremseversioner, som det er tilfældet med hele SRAM-sortimentet. Det tilbyder 11/20-trins muligheder. Apex har en kompakt krumtapsæt og dens bageste skifter har SRAMs WiFli-teknologi, der giver en bredere rækkevidde af gearforhold på kassetten (11-36t), flere gearkombinationer end en standard tredobbelt krumtapsæt og reduceret vægt. Derudover arver Apex nogle funktioner fra SRAMs topmodeller, såsom Zero Loss-skift, justering af bremsehåndtagsafstand og Exact Actuation-skift.

Rival-serien:

 

Rival henvender sig til entusiastiske ryttere og er på niveau med Shimano 105. Rival tilbyder på grund af forbedrede materialer i forhold til Apex en bedre vægt og holdbarhed og giver en overlegen rytteroplevelse. Rival, som er SRAMs mest overkommelige 11/22-trins racercykel transmissionssystem, findes i både fælgbremse- og skivebremseversioner og tilbyder også et WiFli bagskiftervalg. For- og bagskifteren har en kortere håndtagsbevægelse og en ny geometri, der tilbyder mere plads mellem kæde og dæk til bredere dæk.

Force-serien:

 

 

Force henvender sig til erfarne entusiaster og tilbyder 11/22 gearmuligheder og konkurrerer med Shimano R8000. Det er udbredt på mellem- til højpræstations racercykler. Force deler mange topfunktioner med Red, men tilføjer 300 g i vægt. Force bruger letvægts højtydende aluminiums- og kulfibermaterialer og understøtter GXP, BB30 og PF30 krankboksstandarder for forbedret vægtbesparelse, stivhed og tilpasningsevne og er derfor en af de bedste racercykel transmissionsystemer. Force tilbyder 50-34T og 46-36T kædebladsmuligheder. Forskifteren tilbyder fuld justering af kædeskjoldlængder.

Red-serien:

 

Red er SRAMs top racercykel transmissionsystem og er designet til at opfylde forventningerne fra verdens bedste ryttere. Red tilbyder 11/22 gearmuligheder og bruger letvægts højtydende materialer som kulfiber og titanium. Red tilbyder 50-34T og 46-36T kædebladsmuligheder og fås med standard og WiFli bageste forskiftere. Forskifteren tilbyder fuld justering af kædeskjoldslængder og understøtter GXP, BB30 og PF30 krankboksstandarder. Red er det første valg for ryttere, der ønsker præstation og præcision.

Red eTAP:

 

Red eTAP er SRAMs trådløse elektroniske skift racercykel transmissionsystem. Det tilbyder trådløst skift for en ren og enkel installation og tilpasning. Med Red eTAP kan du skifte gear med blot et tryk og uden kabler. Det tilbyder 11-trins skiftemuligheder og fås både i dobbelt- og enkeltkædebladskonfigurationer. Kabelfri design gør montering og rengøring af cyklen væsentligt nemmere. Red eTAP tilbyder også muligheden for Yaw frontforskifterjustering og understøtter SRAMs WiFli teknologi for bredere gearområde.

SRAM Force og Red adskiller sig primært i vægt og nogle materialer. Red er lettere og bruger mere kraftfulde materialer for top præstationer. Force er en smule tungere, men tilbyder stadig en fremragende ydeevne og holdbarhed. Begge er gode valg for seriøse racercyklister og tilbyder trådløse skiftemuligheder med eTAP.

Valget mellem Shimano og SRAM afhænger af dine personlige præferencer, budget og præstationskrav. Begge mærker tilbyder højtydende racercykel transmissionsystemer, der passer til forskellige typer ryttere og niveauer. Hvis du har mulighed for det, bør du prøve begge og se, hvilket der føles bedst for din køreoplevelse.

Tilbage til blog