Introduktion til L-Twoo Brandet af Cykelgearskiftere i Kina

Introduktion til L-Twoo Brandet af Cykelgearskiftere i Kina

Introduktion til L-Twoo Brandet af Cykelgearskiftere i Kina

De mest populære cykelgearskifte-mærker med en høj markedsandel inkluderer tre store: japanske "Shimano," amerikanske "Sram," og italienske "Campagnolo." I øjeblikket, i lyset af stigende priser og knaphed, kræver det en vis økonomisk investering at købe komplette cykler, samle eller opgradere dem. I denne situation, hvor unikke produkter er tilgængelige, kan det være værd at prøve kinesisk fremstillede gearskiftesæt. I de senere år har udviklingen af gearskiftesæt fra Kina været hurtig, og fremskridt inden for forskning og produktionsteknologier har ændret dem fra billige og lavpris "erstatninger" til konkurrencedygtige produkter. Efter at have stået over for markedets udfordringer, begynder flere cykelfabrikanter at bruge dem.

Fra nu af vil vi diskutere kinesisk fremstillede gearskiftesæt, undersøge deres udseende, brugervenlighed, hvordan man vælger dem, og give informativ rådgivning til valg. Dette vil give cyklister mulighed for at forstå disse produkter fuldt ud.

Introduktion til LTWOO, Et af de Tidligste Virksomheder i Kina til at Udvikle Gearskiftesæt

LTWOO, der ligger i Zhuhai, Guangdong-provinsen, er en af de tidligste virksomheder i Kina til at udvikle gearskiftesæt. Grundlagt i 2013 fokuserede LTWOO, ligesom flere andre indenlandske producenter af cykelgearskift, på forskning og produktion af sportsniveau/borgerlige cykelkits og fik gradvist OE-ordrer fra flere indenlandske cykelmærker og blev kendt for en bredere kreds af cyklister. Udover mountainbikekits med en betydelig markedsandel er LTWOO's selvstændigt udviklede roadbikekits også blevet lanceret til salg. De har endda vist elektroniske gearskifteprototyper, der i øjeblikket er under udvikling.

Mountainbiking

 

 

 

 

Roadbiking

 

Foldecykler

 

Ved at kombinere LTWOO's seneste produktkatalog for i år med konfigurationsguider fra nogle komplette cykelfabrikanter vil denne artikel kategorisere LTWOO's forskellige kitprodukter i henhold til anvendelige cykeltyper og forklare dem for læserne.

Mountainbikeafsnittet

 

 

LTWOO startede med mountainbikekits, og deres mountainbikegearskiftesæt kaldes "A-serien." A-serien har en relativt høj markedsandel på mountainbikemarkedet. Indenlandske fabrikanters tilpasningsevne er ekstraordinær. På trods af udbredelsen af 12-speed kassetter blandt de største producenter introducerede LTWOO et 13-speed enkelt-klinge mountainbikekit ved at optimere afstanden på den store kassette, der er kompatibel med almindelige kassette nav uden yderligere ændringer. Baseret på forskellige gearforhold er flagskibsprodukterne inden for mountainbiking A13/A12/A11. Disse produkter bruger de bedste materialer og den mest præcise komponentbehandling blandt indenlandske kits, endda sammenlignelige med racingniveauets finish og viser en cool og iøjnefaldende stil.

A13/A12/A11-kits har samme struktur og materialer til bagskifteren, selv vægtene er identiske. Det bemærkelsesværdige træk ved disse bagskiftere er brugen af en kulfiber ydre burplade kombineret med overdimensionerede trinsehjul udstyret med vandtætte forseglede lejer, der tilbyder både visuel appel og funktionalitet.

Den øverste monteringsbolt på bagskifteren (den, der forbinder til rammen), er lavet af aluminiumslegering og er anodiseret i samme farve som resten af bagskifteren. Forskellige dele af bagskifteren er også udhulet for at reducere vægten.

 

Hovedarmen er forlænget for at understøtte en 52T stor kassette, og den øvre guides eksentriske design er forskudt.

 

Sammenlignet med SRAM's design har LTWOO sænket bagskifterens højde med 8mm, hvilket effektivt undgår sammenstød med bagskifterholderen og forhindrer beskadigelse.

En dybere analyse af LTWOO's bagskifter afslører indflydelsen af SRAM's design. Strukturen og kabelføringen i hovedkroppen påvirkes af SRAM's designs uden koblingsmekanisme fra tidligere år. Imidlertid har LTWOO inkorporeret innovationer og forbedringer. De kulfiberbenede A13/A12/A11-bagskiftere er kompatible med kassetter op til 52T, opnået gennem optimering af længden og vinklen på hovedarmen og den eksentriske udformning af den øvre trinse. Den optimerede bagskifter fungerer ekstraordinært godt og forhindrer det almindelige problem med ændringer i bagskifterholderen, der forårsager problemer med ekstremt store kassetter.

SRAM's "arvestykkets" høje spænding er også tydelig i LTWOO's designs. A13/A12/A11-kits bruger fjedre med højere spænding end tidligere, hvilket kan være ret stift og svært at betjene med hånden. Dette skyldes manglen på en koblingsmekanisme, der kræver øget fjederspænding som kompensation. Dette resulterer i en responsiv og hurtig skifteoplevelse, både op og ned ad kassetten. Bagskifterens "skygge"struktur er også optimeret. Selvom denne struktur først blev set i SRAM's produkter under 9-speed æraen, har LTWOO forbedret den og gjort bagskifterens "skygge"effekt mere udtalt. Efter installation er den endnu mere diskret og sikker end SRAM's nyere modeller.

 

Hvad angår gearskifterne er der ikke stor forskel; faktisk deler hele LTWOO-serien samme design. Den eneste variation kommer fra de forskellige gearforhold, hvilket fører til forskellige skifteramper. Selvom det eksterne design af disse gearskifter minder om SRAM's vinduesløse stil, har LTWOO også udført uafhængig forskning og optimering. Det tidligere problem med overdreven spil i skiftene på større SRAM-gearskiftere er blevet overvundet, og designet af kabelsporens støvafdækning er mere kompakt. LTWOO's gearskifter skiller sig ud ved deres sprøde og præcise følelse, med hurtige og klare gearskift, der passer godt til SRAM's amerikanske tilgang.

 

 

Når du bevæger dig ned på en tier, er der AX-serien, der deler grundlæggende struktur med flagskibsserien. Bortset fra en mere dæmpet farveskema er den væsentligste forskel, at kulfiberburet er erstattet af et metalbure. Der er dog stadig muligheder for 13/12/11-speed gearforhold. Ud over enkelt-klinge kits, der også understøtter en 52T stor kassette, er der nu muligheder for dobbelt- og triple-klinge opsætninger. Selvom der er en alternativ frontbagskifter, er den matchende multi-klinge bagskifter en version med en anden bureform, der kun understøtter kassetter op til 42/46T.

 

Blandt brugerne af L-Twoo's top-tier pakke er der ikke mange problemer, der er stødt på. Feedbacken, der er modtaget, har generelt været positiv. Dog er L-Twoo's tilgang med kun en stor spiralfjeder til at opretholde spænding på bagskifterarmen for at stabilisere kæden noget forældet. Trods alt bliver bagskifterdæmpningssystemer mere modne, med Shimano, der endda inkluderer dæmpning af bagskifterarm i deres nyeste 11/12-speed DEORE-modeller. Pålideligheden og holdbarheden af det store spiralfjedersystem er ikke lige så god som dæmpningssystemer. Dog er L-Twoo's produktpositionering rettet mod high-end produkter, der konkurrerer med mellemklasseprodukter fra store producenter i samme prisklasse. Deres målgruppe forventes ikke at bruge deres produkter i ekstreme scenarier som downhill-løb, og regelmæssig offroad-ridning vil sandsynligvis ikke slide den store spiralfjeder op.

 

 

Fra A9 til A7 positionerer L-Twoo denne serie som massemarkedet, almindeligvis findes som originalt udstyr på OEM-køretøjer, nogle endda med køretøjets mærkevarelogo. Når du bevæger dig fra højere til lavere numre, reducerer producenter præcist specifikationerne, mindsker gearforholdene og bruger lavere kvalitetsmaterialer. For eksempel kan de skifte fra metal til teknisk plast, bruge metalbøsninger i stedet for lejer i trinserne og erstatte store skruer med stål eller støbejern. Ikke desto mindre forbliver den samlede ydelse relativt konsistent, med en mere budgetvenlig pris.

Hvad angår frontbagskiftere tilbyder L-Twoo kun to modeller: top swing og down swing, med en clamp-on-specifikation. Normalt ses disse kun på komplette køretøjer, uanset pakkeniveauet. På tværs af alle pakkeniveauer er frontbagskifterne identiske og adskiller sig kun i lakfinishen.

Da både gamle og nye versioner af bagskiftere er tilgængelige på markedet sammen med forskellige farver og OEM-versioner, er der lille forskel i brugeroplevelsen. Når du foretager et køb, skal du være opmærksom på længden af hovedarmen under den store skrue, da det angiver understøttelse af kassetter større end 42T. Derudover skal du vælge mellem mellemkasse- og langkasseversioner baseret på dine krav til tandkapacitet.

 

Derudover betragtes A-seriens produkter, A5, A3 og A2, designet til 9-speed eller lavere, som indgangsniveauprodukter og ses ofte på mere overkommelige mærkede cykler. For at udvide tilpasningen og mulighederne designede L-Twoo to kabelføringsforhold inden for denne produktserie: ét til kompatibilitet med Shimanos 2:1 forhold og et andet til SRAMs 1:1 forhold. Hvis du har til hensigt at købe inden for denne serie, skal du sørge for at spørge om kabelføringsforholdet, da nogle versioner kan have det trykt på bagskifterarmen.

 

                                     Gamle Model                                                         Ny Model

For de forskellige kabelføringsforhold ændrede L-Twoo primært kabelføringspunktet på den øvre arms komponent, hvor alle andre strukturer forblev uændrede, hvilket tillader udskiftelige produktionskomponenter. Denne serie tilbyder bred kompatibilitet, og som sådan inkluderer den muligheder for kort, medium og lang kasse, hvilket gør den korte kasse bagskifter velegnet til mange småhjulede cykelmodeller. Det er dog værd at bemærke, at både gamle og nye versioner af bagskiftere findes. Den gamle version ligner visuelt A7, der arver sit udseende fra SRAM med flere metaldele og bedre håndværk, mens den nye version optimerer kabelføringsmekanismen, forenkler fastgørelsesskruerne, opretholder et renere udseende, har en lettere vægt, men inkluderer flere plastdele. Derudover leveres de billigere gearskiftere nu med en version med vindue og har en push-pull dobbelt tommelfingerbetjening, der ligner Shimanos billige gearskiftere, hvilket gør dem brugervenlige for nybegyndercyklister, selvom vinduesversionen føles mere plastik i forhold til den ikke-vinduesversion og mangler en premiumfornemmelse.

 

 

Brugeroplevelser er blevet delt af mange ryttere baseret på den seneste AX 13-speed pakke testet på cykler. Her er en sammenfatning af forfatteren:

Visuelt design: 9/10 (Skarpt og dynamisk design med en let aluminiumsskrue og en kulfiberbagskifterarm, meget tiltalende.)

Betjening: 10/10 (Amerikansk stil, responsiv og fremragende betjening med en enkelt tommelfinger, som altid.)

Skifteoplevelse: 9/10 (Selvom fjederspændingen er høj, betyder fraværet af et dæmpningssystem, at det ikke kan levere den ultimative kædestabilitet i off-road situationer.)

 

 

Derudover ejer forfatteren også forskellige versioner af A7 og A3 gearskiftere og bagskiftere. For A7 og A5 er mange specialfremstillet til producenter og har et bredt udvalg af farvekombinationer. Der er dog forskelle i de anvendte materialer, herunder om hovedkroppen er lavet af metal eller teknisk plastik, om skruerne er forkromede eller støbejern, og selv forskelle i overfladebehandlinger, såsom præcisionsbagning eller injektionsfarvning. Det er vigtigt at være opmærksom på disse detaljer ved køb.

Hvad angår A3 og A2 bagskiftere, fås de i to kabelføringsforhold. Shimano-versionen kan erstatte den originale bagskifter i nogle lavpris Shimano 8 og 9-speed mountainbikepakker og tilbyder forbedret spænding og bagskifter med skyggetype, hvilket er meget praktisk.

Inden for mountainbiking har L-Twoo nået sit højdepunkt. Forhåbentlig vil producenten fortsætte med at investere i forskning og udvikling for at skabe mere innovative og avancerede produkter i stedet for at stole på ældre design.

Flat-Bar Road og Foldecykelmodeller

 

Mens L-Twoo separat kategoriserer F-serien, der er specielt designet til foldecykler og flat-bar landevejscykler, følger den stadig den indlejrede modellogik. L-Twoo kombinerer sine arvede mountainbikegearskiftere med kort kasse mountainbike- eller landevejsbagskiftere og flat-bar- eller clamp-on-frontbagskiftere for at oprette F-serien. Hvorfor en sådan kombination? Det drejer sig om de unikke krav for foldecykler. Foldecykler bruger primært et træk-kabelaktuationssystem til frontbagskiftere med mindre vægt på gearskiftere. For bagskiftere bruges ofte modeller med kort kasse for at forhindre interferens med jorden, når smådiameterhjulene bruges.

 

Da produktionen af F-serien er relativt lille, plejer detailpriserne at være højere. For at informere dig stille og roligt fremstilles OEM-gearskiftesæt til visse internationale cykelmærkemodeller af L-Twoo. Dette antyder, at internationale producenter begynder at acceptere kinesisk fremstillede bagskiftere og øger deres markedsanerkendelse.

Roadbike-modeller

Som tidligere nævnt har L-Twoo en stærk tilstedeværelse på markedet for mountainbike-gear, mens deres uafhængigt udviklede gear til racercykler blev introduceret relativt sent. For to år siden var der en forhåndsvisning på en cykelmesse, men efter en længere periode med intern testning og feedback fra ryttere, blev produkterne først fuldt ud afsløret på Bicycle Industry Conference, arrangeret af China Bicycle Association, ved udgangen af 2020. Hele udvalget blev præsenteret for offentligheden. På grund af den konkurrenceprægede landskab med flere etablerede internationale producenter af gear til racercykler, stod kinesiske producenter over for udfordringer med at udvikle nye produkter på grund af eksisterende patentbarrierer. L-Twoo formåede at skabe sine egne gear til racercykler med unikke funktioner efter meget indsats.

 

L-Twoos gear til racercykler, kendt som R-serien, svarer til deres modstykker til mountainbikes. Designet for hele serien er konsistent og kategoriseret efter gearforhold. Der er muligheder for karbonfiber- og aluminiumspakker, med lidt forskel i ydeevne mellem forskellige niveauer. Hvad angår design, har L-Twoos racercykel-skiftere ladet sig inspirere af Campagnolo (CP) og tilbyder et behageligt greb med en let tilpasning af kurven for at passe bedre til asiatiske rytteres håndflader. Bremsegrebet har også en mere ergonomisk følelse med sin kurve og afstand, hvilket gør det lettere at kontrollere. Disse egenskaber stemmer overens med CP's berømte ergonomiske design og brugervenlige betjening.

 

Alle større producenter af gear til racercykler har patenter, der beskytter deres skiftemetoder. L-Twoo har valgt en unik tilgang med en større spak til opskiftning, der er placeret bag bremsegrebet. Den har en design med et udadgående tryk, der følger håndens kraftkrav uden at forstyrre betjeningen af styret. Nedskiftning opnås ved hjælp af en lille tommelfingerknap på indersiden af skifteren, der nemt aktiveres med tommelfingeren. Du har måske allerede bemærket ligheden med Campagnolos design. Men mens logikken ligner CP's, er implementeringen og udseendet anderledes. Derudover er CP's karakteristiske hurtige opskiftning af flere trin ikke til stede på L-Twoos skiftere på grund af den mindre knapstørrelse og forskellige mekanismer.

 

Producenten hævder, at dens racercykel-bagskifter er kompatibel med Shimanos kabelføringsforhold. Strukturelt er den ukompliceret og minder om Shimanos tidlige 11-speed 5800/6800/9000-design. Denne type bagskifter er kendt for sin hurtige indledende bevægelse, hurtige gearskift, let konstruktion, men beskeden kædestabilitet og begrænset kompatibilitet med meget store kassetter. L-Twoo valgte sandsynligvis denne udviklingsvej på grund af sine modne dataakkumuleringsmuligheder, kortere udviklingscyklusser, lavere risici og nem masseproduktion.

 

Racercyklenes forskifter ser mere lovende ud og fås i klemme- og direkte monteringsversioner. Den anvender en design med en forlænget kabelføringsarm, der ligner Shimanos tidlige 11-speed-design. Denne design er veletableret og fungerer godt ved at tilbyde en let og glat kabeltrækketræk. Det mangler dog en indre nylonbeskyttelse, som er en funktion, der findes i Shimanos nyeste R7/8/9000-racercykelgear. Shimano har også opdateret sin forskifter for at have en side-sving-design, der gør den endnu mere ergonomisk og brugervenlig. For at konkurrere skal L-Twoo foretage yderligere forbedringer.

 

L-Twoo tilbyder også enkeltklinge-gear til gravel og off-road brug på racercykler, hvilket er en logisk bevægelse, da designet med kabelaktivering er kompatibelt med Shimanos kabelføringsforhold. Den største forskel mellem denne og L-Twoos bagskifter til mountainbikes er ændringen af kabelføringen og kabelankerpunkterne for at opnå et kabelføringsforhold, der er kompatibelt med Shimano. Integration og forbedring af allerede udviklede og modne produkter er almindelig praksis blandt producenter og tillader, at de supplerer hinandens styrker.

 

Dette afslutter introduktionen til gear til racercykler. Her er en sammenfatning baseret på forfatterens test af de nyeste markedstilgængelige RX/R9 11-speed-gear:

Det sidste er elektronisk gear

eRX Disc Carbon 2*12s elektronisk skiftegruppe

Nummer: eRX Disc Carbon 2*12s

Vægt: inklusive bremse i alt: 1,3 kg

Farve: Sort

 

 

 

 

 

 

 

 

Udseende Design: 9/10 (Designers touch, helt sort finish med stilfulde og dynamiske accenter.)

Betjeningsfølelse: 8,5/10 (Forbedret ergonomi for en bedre pasform til asiatiske hænder, selvom knappen til opskiftning føles lidt stiv.)

Skifteoplevelse: 8/10 (Traditionel struktur for racercykelbagskifter, med forbedret spænding for præcis skiftning. Både for- og bagskift er mindre tilbøjelige til at tabe kæden, men mangler ny teknologi.)

Hvor er fradragene? Selvom udseendet er meget tiltalende, er der plads til forbedringer i detaljerne. Brugen af standard tværspor-mikrojusteringsskruer og krombelagte stålskruer i topserien kan betragtes som omkostningskompromiser. Det ville være endnu bedre, hvis de blev erstattet med rustfrit stål skruer eller endnu bedre, sorte aluminiumsskruer. Selvom skifte-logikken er enkel, er de interne skivefjedre og hakker lidt stive. Især den lille knap til opskiftning kræver mere kraft for at aktivere.

Proaktive producenter lytter til forbrugernes feedback og arbejder på at forbedre deres produkter.

Afslutningsvis er der plads til forbedring i L-Twoos gearskiftere. På trods af deres tiltalende udseende kræves der opmærksomhed på detaljerne. Standard tværspor-mikrojusteringsskruer og krombelagte stålskruer i topmodellerne kan opgraderes til rustfrie stål eller endda sorte aluminiumsskruer for forbedret kvalitet. Mens skifte-logikken er enkel, er de interne skivefjedre og hakker lidt stive, især den lille knap til opskiftning, der kræver mere kraft for at aktivere.

Fremsynede producenter lytter til forbrugerfeedback og arbejder på at forbedre deres produkter.

 

Tilbage til blog