Introduktion til L-Twoo Brandet af Cykelgearskiftere i Kina

Introduktion til L-Twoo Brandet af Cykelgearskiftere i Kina

Introduktion til L-Twoo Brandet af Cykelgearskiftere i Kina

De mest popul√¶re cykelgearskifte-m√¶rker med en h√łj markedsandel inkluderer tre store: japanske "Shimano," amerikanske "Sram," og italienske "Campagnolo." I √łjeblikket, i lyset af stigende priser og knaphed, kr√¶ver det en vis √łkonomisk investering at k√łbe komplette cykler, samle eller opgradere dem. I denne situation, hvor unikke produkter er tilg√¶ngelige, kan det v√¶re v√¶rd at pr√łve kinesisk fremstillede gearskiftes√¶t. I de senere √•r har udviklingen af gearskiftes√¶t fra Kina v√¶ret hurtig, og fremskridt inden for forskning og produktionsteknologier har √¶ndret dem fra billige og lavpris "erstatninger" til konkurrencedygtige produkter. Efter at have st√•et over for markedets udfordringer, begynder flere cykelfabrikanter at bruge dem.

Fra nu af vil vi diskutere kinesisk fremstillede gearskiftes√¶t, unders√łge deres udseende, brugervenlighed, hvordan man v√¶lger dem, og give informativ r√•dgivning til valg. Dette vil give cyklister mulighed for at forst√• disse produkter fuldt ud.

Introduktion til LTWOO, Et af de Tidligste Virksomheder i Kina til at Udvikle Gearskiftesæt

LTWOO, der ligger i Zhuhai, Guangdong-provinsen, er en af de tidligste virksomheder i Kina til at udvikle gearskiftes√¶t. Grundlagt i 2013 fokuserede LTWOO, ligesom flere andre indenlandske producenter af cykelgearskift, p√• forskning og produktion af sportsniveau/borgerlige cykelkits og fik gradvist OE-ordrer fra flere indenlandske cykelm√¶rker og blev kendt for en bredere kreds af cyklister. Udover mountainbikekits med en betydelig markedsandel er LTWOO's selvst√¶ndigt udviklede roadbikekits ogs√• blevet lanceret til salg. De har endda vist elektroniske gearskifteprototyper, der i √łjeblikket er under udvikling.

Mountainbiking

 

 

 

 

Roadbiking

 

Foldecykler

 

Ved at kombinere LTWOO's seneste produktkatalog for i år med konfigurationsguider fra nogle komplette cykelfabrikanter vil denne artikel kategorisere LTWOO's forskellige kitprodukter i henhold til anvendelige cykeltyper og forklare dem for læserne.

Mountainbikeafsnittet

 

 

LTWOO startede med mountainbikekits, og deres mountainbikegearskiftes√¶t kaldes "A-serien." A-serien har en relativt h√łj markedsandel p√• mountainbikemarkedet. Indenlandske fabrikanters tilpasningsevne er ekstraordin√¶r. P√• trods af udbredelsen af 12-speed kassetter blandt de st√łrste producenter introducerede LTWOO et 13-speed enkelt-klinge mountainbikekit ved at optimere afstanden p√• den store kassette, der er kompatibel med almindelige kassette nav uden yderligere √¶ndringer. Baseret p√• forskellige gearforhold er flagskibsprodukterne inden for mountainbiking A13/A12/A11. Disse produkter bruger de bedste materialer og den mest pr√¶cise komponentbehandling blandt indenlandske kits, endda sammenlignelige med racingniveauets finish og viser en cool og i√łjnefaldende stil.

A13/A12/A11-kits har samme struktur og materialer til bagskifteren, selv vægtene er identiske. Det bemærkelsesværdige træk ved disse bagskiftere er brugen af en kulfiber ydre burplade kombineret med overdimensionerede trinsehjul udstyret med vandtætte forseglede lejer, der tilbyder både visuel appel og funktionalitet.

Den √łverste monteringsbolt p√• bagskifteren (den, der forbinder til rammen), er lavet af aluminiumslegering og er anodiseret i samme farve som resten af bagskifteren. Forskellige dele af bagskifteren er ogs√• udhulet for at reducere v√¶gten.

 

Hovedarmen er forl√¶nget for at underst√łtte en 52T stor kassette, og den √łvre guides eksentriske design er forskudt.

 

Sammenlignet med SRAM's design har LTWOO s√¶nket bagskifterens h√łjde med 8mm, hvilket effektivt undg√•r sammenst√łd med bagskifterholderen og forhindrer beskadigelse.

En dybere analyse af LTWOO's bagskifter afsl√łrer indflydelsen af SRAM's design. Strukturen og kabelf√łringen i hovedkroppen p√•virkes af SRAM's designs uden koblingsmekanisme fra tidligere √•r. Imidlertid har LTWOO inkorporeret innovationer og forbedringer. De kulfiberbenede A13/A12/A11-bagskiftere er kompatible med kassetter op til 52T, opn√•et gennem optimering af l√¶ngden og vinklen p√• hovedarmen og den eksentriske udformning af den √łvre trinse. Den optimerede bagskifter fungerer ekstraordin√¶rt godt og forhindrer det almindelige problem med √¶ndringer i bagskifterholderen, der for√•rsager problemer med ekstremt store kassetter.

SRAM's "arvestykkets" h√łje sp√¶nding er ogs√• tydelig i LTWOO's designs. A13/A12/A11-kits bruger fjedre med h√łjere sp√¶nding end tidligere, hvilket kan v√¶re ret stift og sv√¶rt at betjene med h√•nden. Dette skyldes manglen p√• en koblingsmekanisme, der kr√¶ver √łget fjedersp√¶nding som kompensation. Dette resulterer i en responsiv og hurtig skifteoplevelse, b√•de op og ned ad kassetten. Bagskifterens "skygge"struktur er ogs√• optimeret. Selvom denne struktur f√łrst blev set i SRAM's produkter under 9-speed √¶raen, har LTWOO forbedret den og gjort bagskifterens "skygge"effekt mere udtalt. Efter installation er den endnu mere diskret og sikker end SRAM's nyere modeller.

 

Hvad ang√•r gearskifterne er der ikke stor forskel; faktisk deler hele LTWOO-serien samme design. Den eneste variation kommer fra de forskellige gearforhold, hvilket f√łrer til forskellige skifteramper. Selvom det eksterne design af disse gearskifter minder om SRAM's vinduesl√łse stil, har LTWOO ogs√• udf√łrt uafh√¶ngig forskning og optimering. Det tidligere problem med overdreven spil i skiftene p√• st√łrre SRAM-gearskiftere er blevet overvundet, og designet af kabelsporens st√łvafd√¶kning er mere kompakt. LTWOO's gearskifter skiller sig ud ved deres spr√łde og pr√¶cise f√łlelse, med hurtige og klare gearskift, der passer godt til SRAM's amerikanske tilgang.

 

 

N√•r du bev√¶ger dig ned p√• en tier, er der AX-serien, der deler grundl√¶ggende struktur med flagskibsserien. Bortset fra en mere d√¶mpet farveskema er den v√¶sentligste forskel, at kulfiberburet er erstattet af et metalbure. Der er dog stadig muligheder for 13/12/11-speed gearforhold. Ud over enkelt-klinge kits, der ogs√• underst√łtter en 52T stor kassette, er der nu muligheder for dobbelt- og triple-klinge ops√¶tninger. Selvom der er en alternativ frontbagskifter, er den matchende multi-klinge bagskifter en version med en anden bureform, der kun underst√łtter kassetter op til 42/46T.

 

Blandt brugerne af L-Twoo's top-tier pakke er der ikke mange problemer, der er st√łdt p√•. Feedbacken, der er modtaget, har generelt v√¶ret positiv. Dog er L-Twoo's tilgang med kun en stor spiralfjeder til at opretholde sp√¶nding p√• bagskifterarmen for at stabilisere k√¶den noget for√¶ldet. Trods alt bliver bagskifterd√¶mpningssystemer mere modne, med Shimano, der endda inkluderer d√¶mpning af bagskifterarm i deres nyeste 11/12-speed DEORE-modeller. P√•lideligheden og holdbarheden af det store spiralfjedersystem er ikke lige s√• god som d√¶mpningssystemer. Dog er L-Twoo's produktpositionering rettet mod high-end produkter, der konkurrerer med mellemklasseprodukter fra store producenter i samme prisklasse. Deres m√•lgruppe forventes ikke at bruge deres produkter i ekstreme scenarier som downhill-l√łb, og regelm√¶ssig offroad-ridning vil sandsynligvis ikke slide den store spiralfjeder op.

 

 

Fra A9 til A7 positionerer L-Twoo denne serie som massemarkedet, almindeligvis findes som originalt udstyr p√• OEM-k√łret√łjer, nogle endda med k√łret√łjets m√¶rkevarelogo. N√•r du bev√¶ger dig fra h√łjere til lavere numre, reducerer producenter pr√¶cist specifikationerne, mindsker gearforholdene og bruger lavere kvalitetsmaterialer. For eksempel kan de skifte fra metal til teknisk plast, bruge metalb√łsninger i stedet for lejer i trinserne og erstatte store skruer med st√•l eller st√łbejern. Ikke desto mindre forbliver den samlede ydelse relativt konsistent, med en mere budgetvenlig pris.

Hvad ang√•r frontbagskiftere tilbyder L-Twoo kun to modeller: top swing og down swing, med en clamp-on-specifikation. Normalt ses disse kun p√• komplette k√łret√łjer, uanset pakkeniveauet. P√• tv√¶rs af alle pakkeniveauer er frontbagskifterne identiske og adskiller sig kun i lakfinishen.

Da b√•de gamle og nye versioner af bagskiftere er tilg√¶ngelige p√• markedet sammen med forskellige farver og OEM-versioner, er der lille forskel i brugeroplevelsen. N√•r du foretager et k√łb, skal du v√¶re opm√¶rksom p√• l√¶ngden af hovedarmen under den store skrue, da det angiver underst√łttelse af kassetter st√łrre end 42T. Derudover skal du v√¶lge mellem mellemkasse- og langkasseversioner baseret p√• dine krav til tandkapacitet.

 

Derudover betragtes A-seriens produkter, A5, A3 og A2, designet til 9-speed eller lavere, som indgangsniveauprodukter og ses ofte p√• mere overkommelige m√¶rkede cykler. For at udvide tilpasningen og mulighederne designede L-Twoo to kabelf√łringsforhold inden for denne produktserie: √©t til kompatibilitet med Shimanos 2:1 forhold og et andet til SRAMs 1:1 forhold. Hvis du har til hensigt at k√łbe inden for denne serie, skal du s√łrge for at sp√łrge om kabelf√łringsforholdet, da nogle versioner kan have det trykt p√• bagskifterarmen.

 

                                     Gamle Model                                                         Ny Model

For de forskellige kabelf√łringsforhold √¶ndrede L-Twoo prim√¶rt kabelf√łringspunktet p√• den √łvre arms komponent, hvor alle andre strukturer forblev u√¶ndrede, hvilket tillader udskiftelige produktionskomponenter. Denne serie tilbyder bred kompatibilitet, og som s√•dan inkluderer den muligheder for kort, medium og lang kasse, hvilket g√łr den korte kasse bagskifter velegnet til mange sm√•hjulede cykelmodeller. Det er dog v√¶rd at bem√¶rke, at b√•de gamle og nye versioner af bagskiftere findes. Den gamle version ligner visuelt A7, der arver sit udseende fra SRAM med flere metaldele og bedre h√•ndv√¶rk, mens den nye version optimerer kabelf√łringsmekanismen, forenkler fastg√łrelsesskruerne, opretholder et renere udseende, har en lettere v√¶gt, men inkluderer flere plastdele. Derudover leveres de billigere gearskiftere nu med en version med vindue og har en push-pull dobbelt tommelfingerbetjening, der ligner Shimanos billige gearskiftere, hvilket g√łr dem brugervenlige for nybegyndercyklister, selvom vinduesversionen f√łles mere plastik i forhold til den ikke-vinduesversion og mangler en premiumfornemmelse.

 

 

Brugeroplevelser er blevet delt af mange ryttere baseret på den seneste AX 13-speed pakke testet på cykler. Her er en sammenfatning af forfatteren:

Visuelt design: 9/10 (Skarpt og dynamisk design med en let aluminiumsskrue og en kulfiberbagskifterarm, meget tiltalende.)

Betjening: 10/10 (Amerikansk stil, responsiv og fremragende betjening med en enkelt tommelfinger, som altid.)

Skifteoplevelse: 9/10¬†(Selvom fjedersp√¶ndingen er h√łj, betyder frav√¶ret af et d√¶mpningssystem, at det ikke kan levere den ultimative k√¶destabilitet i off-road situationer.)

 

 

Derudover ejer forfatteren ogs√• forskellige versioner af A7 og A3 gearskiftere og bagskiftere. For A7 og A5 er mange specialfremstillet til producenter og har et bredt udvalg af farvekombinationer. Der er dog forskelle i de anvendte materialer, herunder om hovedkroppen er lavet af metal eller teknisk plastik, om skruerne er forkromede eller st√łbejern, og selv forskelle i overfladebehandlinger, s√•som pr√¶cisionsbagning eller injektionsfarvning. Det er vigtigt at v√¶re opm√¶rksom p√• disse detaljer ved k√łb.

Hvad ang√•r A3 og A2 bagskiftere, f√•s de i to kabelf√łringsforhold. Shimano-versionen kan erstatte den originale bagskifter i nogle lavpris Shimano 8 og 9-speed mountainbikepakker og tilbyder forbedret sp√¶nding og bagskifter med skyggetype, hvilket er meget praktisk.

Inden for mountainbiking har L-Twoo n√•et sit h√łjdepunkt. Forh√•bentlig vil producenten forts√¶tte med at investere i forskning og udvikling for at skabe mere innovative og avancerede produkter i stedet for at stole p√• √¶ldre design.

Flat-Bar Road og Foldecykelmodeller

 

Mens L-Twoo separat kategoriserer F-serien, der er specielt designet til foldecykler og flat-bar landevejscykler, f√łlger den stadig den indlejrede modellogik. L-Twoo kombinerer sine arvede mountainbikegearskiftere med kort kasse mountainbike- eller landevejsbagskiftere og flat-bar- eller clamp-on-frontbagskiftere for at oprette F-serien. Hvorfor en s√•dan kombination? Det drejer sig om de unikke krav for foldecykler. Foldecykler bruger prim√¶rt et tr√¶k-kabelaktuationssystem til frontbagskiftere med mindre v√¶gt p√• gearskiftere. For bagskiftere bruges ofte modeller med kort kasse for at forhindre interferens med jorden, n√•r sm√•diameterhjulene bruges.

 

Da produktionen af F-serien er relativt lille, plejer detailpriserne at v√¶re h√łjere. For at informere dig stille og roligt fremstilles OEM-gearskiftes√¶t til visse internationale cykelm√¶rkemodeller af L-Twoo. Dette antyder, at internationale producenter begynder at acceptere kinesisk fremstillede bagskiftere og √łger deres markedsanerkendelse.

Roadbike-modeller

Som tidligere n√¶vnt har L-Twoo en st√¶rk tilstedev√¶relse p√• markedet for mountainbike-gear, mens deres uafh√¶ngigt udviklede gear til racercykler blev introduceret relativt sent. For to √•r siden var der en forh√•ndsvisning p√• en cykelmesse, men efter en l√¶ngere periode med intern testning og feedback fra ryttere, blev produkterne f√łrst fuldt ud afsl√łret p√• Bicycle Industry Conference, arrangeret af China Bicycle Association, ved udgangen af 2020. Hele udvalget blev pr√¶senteret for offentligheden. P√• grund af den konkurrencepr√¶gede landskab med flere etablerede internationale producenter af gear til racercykler, stod kinesiske producenter over for udfordringer med at udvikle nye produkter p√• grund af eksisterende patentbarrierer. L-Twoo form√•ede at skabe sine egne gear til racercykler med unikke funktioner efter meget indsats.

 

L-Twoos gear til racercykler, kendt som R-serien, svarer til deres modstykker til mountainbikes. Designet for hele serien er konsistent og kategoriseret efter gearforhold. Der er muligheder for karbonfiber- og aluminiumspakker, med lidt forskel i ydeevne mellem forskellige niveauer. Hvad ang√•r design, har L-Twoos racercykel-skiftere ladet sig inspirere af Campagnolo (CP) og tilbyder et behageligt greb med en let tilpasning af kurven for at passe bedre til asiatiske rytteres h√•ndflader. Bremsegrebet har ogs√• en mere ergonomisk f√łlelse med sin kurve og afstand, hvilket g√łr det lettere at kontrollere. Disse egenskaber stemmer overens med CP's ber√łmte ergonomiske design og brugervenlige betjening.

 

Alle st√łrre producenter af gear til racercykler har patenter, der beskytter deres skiftemetoder. L-Twoo har valgt en unik tilgang med en st√łrre spak til opskiftning, der er placeret bag bremsegrebet. Den har en design med et udadg√•ende tryk, der f√łlger h√•ndens kraftkrav uden at forstyrre betjeningen af styret. Nedskiftning opn√•s ved hj√¶lp af en lille tommelfingerknap p√• indersiden af skifteren, der nemt aktiveres med tommelfingeren. Du har m√•ske allerede bem√¶rket ligheden med Campagnolos design. Men mens logikken ligner CP's, er implementeringen og udseendet anderledes. Derudover er CP's karakteristiske hurtige opskiftning af flere trin ikke til stede p√• L-Twoos skiftere p√• grund af den mindre knapst√łrrelse og forskellige mekanismer.

 

Producenten h√¶vder, at dens racercykel-bagskifter er kompatibel med Shimanos kabelf√łringsforhold. Strukturelt er den ukompliceret og minder om Shimanos tidlige 11-speed 5800/6800/9000-design. Denne type bagskifter er kendt for sin hurtige indledende bev√¶gelse, hurtige gearskift, let konstruktion, men beskeden k√¶destabilitet og begr√¶nset kompatibilitet med meget store kassetter. L-Twoo valgte sandsynligvis denne udviklingsvej p√• grund af sine modne dataakkumuleringsmuligheder, kortere udviklingscyklusser, lavere risici og nem masseproduktion.

 

Racercyklenes forskifter ser mere lovende ud og f√•s i klemme- og direkte monteringsversioner. Den anvender en design med en forl√¶nget kabelf√łringsarm, der ligner Shimanos tidlige 11-speed-design. Denne design er veletableret og fungerer godt ved at tilbyde en let og glat kabeltr√¶kketr√¶k. Det mangler dog en indre nylonbeskyttelse, som er en funktion, der findes i Shimanos nyeste R7/8/9000-racercykelgear. Shimano har ogs√• opdateret sin forskifter for at have en side-sving-design, der g√łr den endnu mere ergonomisk og brugervenlig. For at konkurrere skal L-Twoo foretage yderligere forbedringer.

 

L-Twoo tilbyder ogs√• enkeltklinge-gear til gravel og off-road brug p√• racercykler, hvilket er en logisk bev√¶gelse, da designet med kabelaktivering er kompatibelt med Shimanos kabelf√łringsforhold. Den st√łrste forskel mellem denne og L-Twoos bagskifter til mountainbikes er √¶ndringen af kabelf√łringen og kabelankerpunkterne for at opn√• et kabelf√łringsforhold, der er kompatibelt med Shimano. Integration og forbedring af allerede udviklede og modne produkter er almindelig praksis blandt producenter og tillader, at de supplerer hinandens styrker.

 

Dette afslutter introduktionen til gear til racercykler. Her er en sammenfatning baseret på forfatterens test af de nyeste markedstilgængelige RX/R9 11-speed-gear:

Det sidste er elektronisk gear

eRX Disc Carbon 2*12s elektronisk skiftegruppe

Nummer: eRX Disc Carbon 2*12s

Vægt: inklusive bremse i alt: 1,3 kg

Farve: Sort

 

 

 

 

 

 

 

 

Udseende Design: 9/10 (Designers touch, helt sort finish med stilfulde og dynamiske accenter.)

Betjeningsf√łlelse: 8,5/10 (Forbedret ergonomi for en bedre pasform til asiatiske h√¶nder, selvom knappen til opskiftning f√łles lidt stiv.)

Skifteoplevelse: 8/10 (Traditionel struktur for racercykelbagskifter, med forbedret sp√¶nding for pr√¶cis skiftning. B√•de for- og bagskift er mindre tilb√łjelige til at tabe k√¶den, men mangler ny teknologi.)

Hvor er fradragene? Selvom udseendet er meget tiltalende, er der plads til forbedringer i detaljerne. Brugen af standard tværspor-mikrojusteringsskruer og krombelagte stålskruer i topserien kan betragtes som omkostningskompromiser. Det ville være endnu bedre, hvis de blev erstattet med rustfrit stål skruer eller endnu bedre, sorte aluminiumsskruer. Selvom skifte-logikken er enkel, er de interne skivefjedre og hakker lidt stive. Især den lille knap til opskiftning kræver mere kraft for at aktivere.

Proaktive producenter lytter til forbrugernes feedback og arbejder på at forbedre deres produkter.

Afslutningsvis er der plads til forbedring i L-Twoos gearskiftere. På trods af deres tiltalende udseende kræves der opmærksomhed på detaljerne. Standard tværspor-mikrojusteringsskruer og krombelagte stålskruer i topmodellerne kan opgraderes til rustfrie stål eller endda sorte aluminiumsskruer for forbedret kvalitet. Mens skifte-logikken er enkel, er de interne skivefjedre og hakker lidt stive, især den lille knap til opskiftning, der kræver mere kraft for at aktivere.

Fremsynede producenter lytter til forbrugerfeedback og arbejder på at forbedre deres produkter.

 

Tilbage til blog